torsdag 2. juni 2011

Drakt sydd til den siste skoleoppgaven!




























































































































































Jeg har laget en drakt i yak-okseull fra Nepal fra 1930! Stoffet kjøpte jeg på Birkelunden av en litt eldre herremann som solgte ut sin kones stoffer fordi hun var blitt ufør og ikke kunne jobbe som skredder lenger. Stoffet hadde hun igjen fått av en eldre skredder i England som selv hadde kjøpt stoffet i Nepal i sin tid. Stoffet har utrolig god kvalitet og er både tynt og lett, men samtidig varmt. Som fòr har jeg brukt acetat i champagnefarge, et halvnaturlig stoff som puster. Drakten er inspirert av opium (en skoleoppgave) og 1940-tallet. Jakken er ment for å være åpen og skjørtet har viftesplitt bak. Drakten har også små runde brune knapper som pynt på kragen og lommen på skjørtet.
Jeg har også sydd en bluse til, i et stoff jeg kjøpte i en brukthandel på Majorstua. Stoffet er visstnok fra Madagaskar, lett, utrolig mykt og behagelig!
Også fikk jeg hjelp av min gode venninne Miriam Andrea Jøms til å ta bilder (http://blogg.nks.no).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar